Пословање у дигиталном свету данас је питање опстанка једне компаније - сложили су се говорници на радионици у ПКС, истичући да ће се до краја 2017. године само у ЕУ продати робе и услуга преко интернета за 602 милијарде евра, што је 14 одсто више у односу претходну годину, а чак двоструко више у односу на 2013. Савет компанијама у Србији је да то искористе за развој свог пословања и да се на најбољи начин представе у виртуелном свету.
Интернет трговина и дигитално предузетништво у Србији су испод европског просека, али се ситуација поправља, а основ свега треба да буде едукација, јер је то оно што нашим привредницима недостаје. Управо због тога је Привредна комора Србије започела серију едукативних радионица на којима ће се чути искуства успешних предузетника и банкарског сектора и добити неопходне информације о покретању онлајн пословања и вођењу интернет трговине.
„У Европи е-трговина чини око 20 одсто укупне трговине, а до 2020. године очекује се да достигне половину укупних трансакција. Највише се купује одећа (20 одсто укупне е-трговине), али је последњих година најбржерастућа продаја испорука хране електронским путем, која је током ове године скочила за 34 одсто. Када је реч о Србији, подаци говоре да у овом тренутку е-трговина расте стопом од 20 одсто“, каже Јелена Јовановић, секретарка Удружења за електронске комуникације и информатичко друштво ПКС. Она додаје да је циљ да људи стекну поверење у компаније које послују на интернету, па је план да се направи евиденција или листа електронских радњи од поверења. Привредницима поручује да не треба да се ограниче само на домаће тржиште већ да послују са целим светом.
„Током 2016. године у Србији је остварено око 4 милиона трансакција путем интернета, а просечна вредност једне куповине била је око 20 евра“, каже Јелена Јовановић.
Говорећи о могућностима које привредницима пружа банкарски сектор и о предностима коришћења e-commerce сервиса, Милош Радуловић из Интеза банке истиче да је за промене на електронском тржишту потребан много већи број трговаца који желе да послују тако што им се услуга или роба плаћају преко интернета, као и да нема бојазни да ли је таква куповина безбедна, јер се злоупотребе мере промилима.
На едукативној радионици своја искуства из праксе поделили су Владан Петронијевић из фирме Микроелектроника, која 97 одсто производње извози и у потпуности ради онлајн, Игор Грчић из Мале српске продавнице, која на интернету продаје сувенире и половину продаје остварује на иностраном тржишту и Владимир Станковић – Деда Бор, просветни радник из Бора, који ради и као блогер и интернет предузетник и један је од пионира е-трговине у источној Србији. Сви су истакли да је едукација најважнија, као и добра промоција на интернету и искреност према клијентима, јер је директан, стални и отворен контакт са њима пресудан за стицање поверења и развој бизниса.
„За позиционирање посла на интернету потребно је три до шест месеци. Не копирајте туђе идеје већ представите свој, оригинални садржај. Направите добар сајт или интернет продавницу и таргетирајте прво клијенте на локалу“, саветује Станковић.
Едукативна радионица „Да посао кликне“ у ПКС прва је од укупно шест радионица које ће у Србији бити одржане на тему интернет пословања, а поред Београда радионице ће бити одржане и у Сомбору, Ваљеву, Краљеву и Ужицу.