Вести

09.11.2017.

Интернет – велика шанса за младе предузетнике

Сала у Привредној комори Србије била је мала да прими све младе који су желели да чују више о томе како покренути сопствени посао у Србији, који су послови најперспективнији, као и кроз које програме ЕУ, ПКС и велике, успешне компаније подржавају развој омладинског предузетништва. Скуп „Млади и привреда – Како до успешног бизниса?“ први је у низу догађаја за младе у оквиру Европске недеље предузетништва.

Циљ организовања оваквих догађаја јесте да млади у разговорима са предузетницима и кроз примере добре праксе добију све неопходне информације о покретању посла у Србији. Јелена Бабић, директорка Центра за ЕУ интеграције ПКС, каже да је идеја да се у оквиру постојећих европских иницијатива покаже како процес приступања Србије ЕУ функционише у области предузетништва у Србији и на који начин ПКС ради на унапређењу предузетништва младих.

Вођа тима ЕУ инфо-центра Љубица Марковић истакла је да је омладинско предузетништво веома важна тема у Србији, јер многи због страха од непознатог и преузимања ризика нису спремни на тај корак.

„Подаци говоре да се 85 одсто младих не усуђује да покрене приватни посао јер не знају колика је сигурност. Данас смо ту да чујемо другачија искуства и да дамо подстицај и мотивацију свима који имају идеју и желе да уђу у свет предузетништва“, истакла је Љубица Марковић.

Догађај у ПКС део је кампање за младе коју ЕУ инфо-центар са Делегацијом Европске уније у Београду води ове јесени, а посебан фокус је на промоцији европских вредности. Један од начина на који ЕУ подржава развој привреде јесте и кроз програм ЕРАЗМУС, намењен младим предузетницима, који би требало да помогне развијању вештина младих људи у покретању сопственог посла. Привредна комора Србије ће од 1. јануара следеће године бити главни контакт за све који буду желели да се укључе у тај програм.

Програм за младе предузетнике је представила Јована Станојевић, самостални саветник у Центру за ЕУ интеграције ПКС.

„Од 2018. године почињемо са реализацијом овог пројекта. Учесници би у периоду од једног до шест месеци боравили у другој земљи, у одређеној компанији, како би стекли искуство. То је добар начин да дођете до добрих контаката, да усавршите језик и унапредите своје вештине“, објаснила је Јована Станојевић. Досадашња искуства говоре да су млади предузетници највише заинтересовани за одлазак у Велику Британију, Немачку, Италију и Шпанију и да у тим земљама остају око 3 месеца. 

„Када попуните електронску апликацију, пријавите се и склопите уговор са домаћином предузетником добијате средства, која зависе од земље у коју се путује. ПКС ће вам обезбедити сву подршку и помоћи вам да се укључите у Европску мрежу предузетника, а ваша обавеза је да напишете извештај о активностима“, објаснила је Јована. 

Како би присутни чули конкретне примере и сазнали како у пракси функционише покретање и вођење приватног посла, своје искуство су са њима поделили већ успешни млади привредници. Тако је Милош Радовановић, који се школовао за педагога, а сада ради као бизнис коуч и има своју компанију, испричао како изгледа његов пут и дао корисне савете како планирати и развијати бизнис.

„У Србији млади имају много сјајних идеја, али је важно да у предузетништво уђете спремни, са јасним планом, да све добро проучите и направите добар тим, којем верујете. Све то урадите пре него што покренете посао. Ја сам ишао тежим путем и све о предузетништву учио уз рад, па због тога желим да вам помогнем да не пролазите кроз исте проблеме“, рекао је Милош. 

Објаснио је младима да, иако живе у Србији, уз помоћ интернета могу да понуде своје услуге било којој компанији у свету.

„Интернет је огромно игралиште за младе предузетнике. Пронађите оно што најбоље знате да радите, неку посебну вештину и знање и понудите се на тржишту. Свако знање можете да преточите у услугу и да то уновчите“, подстицао је присутне Милош. Као примере је навео могућност превођења или писања текстова за сајтове или држање различитих курсева, а као тренутно најперспективнији посао навео је посредовање.

„Погледајте успешне светске компаније које се баве посредовањем, попут airbnb.com или hotel.com, које немају ниједан стан или хотел у власништву, а спајају клијенте широм света“, каже Милош и додаје да је маркетинг једна од најважнијих ствари, као и добра животна прича која стоји иза неког бизниса.

„Моја прича је да сам неко ко није знао ништа о предузетништву, а сада учим људе како да инвестирају или зараде новац. Немојте да будете сурови професионалци, већ поделите са људима емоције и искуство“, завршава он.

На скупу у ПКС „Млади и привреда – Како до успешног бизниса?“ разговарало се и о важности истраживања тржишта, маркетинга, финансијама, дистрибуцији робе, правним и административним процедурама.

Скуп је организовао Савет за омладинско предузетништво Привредне коморе Србије у сарадњи са ЕУ инфо-центром, Делегацијом Европске уније у Србији и компанијом Metro Cash & Carry, а у оквиру кампање за младе „Европа за тебе“.