Закон о дуалном образовању у Србији усвојен је почетком новембра, а према проценама Министарства просвете, требало би да омогући ефикасније образовање и брже запошљавање младих по завршетку средње школе. Настава се реализује кроз теоријски део и вежбе у школи и кроз учење практичног рада код послодавца, где се стичу компетенције у складу са квалификацијом. Привредна комора Србије имаће улогу да провери испуњеност услова за примену дуалног образовања и уреди однос између школа и послодаваца који учествују у увођењу тог система.
„Унапређење квалитета, вештина и знања радника, смањење незапослености и повећање конкурентности главни су мотиви због којих је уведен Закон о дуалном образовању, са циљем да се обезбеди бољи пословни амбијент у Србији“, рекла је на округлом столу Бранислава Симанић, директорка Сектора за предузетништво ПКС. Она је најавила да ће до краја године бити формиран Парламент предузетника, у који ће удружења предузетника делегирати свог представника, а извршни чланови удружења радиће у оквиру Скупштине ПКС и тако директно учествовати у креирању боље пословне климе у земљи.
„Стручни и квалитетни радници, способни да одговоре свим изазовима посла и окружења, кључ су за општи привредни раст и повећање запошљивости. Технолошки напредак и прилагођавање привреде често траже занимања која и нису део нашег образовног система, па је тако улога ПКС да ослушкује потребе привреде и покуша да на најбољи начин дефинише тражене профиле радника, као и да повеже све релевантне институције“, истакао је Дејан Зрилић, координатор Центра за развој предузетништва ПКС - Привредне коморе Београда. Он је додао да знања треба да унапређујемо у складу са потребама привреде, да компаније спојимо са образовним институцијама, како би млади одмах по завршетку школовања могли да се укључе у свет рада.
Председник Обртничке коморе Истарске жупаније Марио Палиска захвалио се на гостопримству и представио структуру њихове привреде, коју већински чине привредници из угоститељске делатности.
„Нужна је блиска сарадња управе и образовања. Код нас је велики проблем пронаћи добре раднике, посебно у областима угоститељства и грађевинарства, па сматрамо да треба да буде што више практичне наставе, како би деца из школе излазила са више знања. Важно је промовисати струковна занимања међу младима, јер се дешава да деца уписују школе после којих тешко долазе до посла“, каже Палиска.
О процесу имплементације дуалног образовања у пракси говорио је Драгутин Миличић, директор Средње туристичке школе Нови Београд, истичући колико је у туризму и угоститељству посебно значајно стицање практичних знања и вештина.
„Код нас у школи образовни профили су реформисани и велики део практичне наставе изводи се у сарадњи са привредом. Квалитет средњег стручног образовања зависи од доброг односа са локалном привредом, па због тога школа сарађује са добрим ресторанима, хотелима и туристичким агенцијама у којима наши ученици имају квалитетну практичну наставу. Законом о дуалном образовању биће додатно унапређена та сарадња и допринеће се стварању квалитетнијих кадрова“, каже Миличић и посебно наглашава да је учење кроз рад нарочито важно за сектор туризма и хотелијерства.
На округлом столу су учествовали и угледни београдски угоститељи, који су из своје перспективе представили предности и недостатке увођења дуалног образовања.
У оквиру програма билатералних сусрета предузетника Истре и Београда гости су посетили Скадарлију, познате српске винарије и етно-село „Бабина река“ у Лазаревцу, где су детаљније упознали део наше туристичке понуде и разменили искуства.
Досадашња сарадња ПКС ПК Београда и Обртничке коморе Истарске жупаније оцењена је као изузетно успешна и закључено да би требало да у наредном периоду буде још интензивнија и јача. Наредни сусрет две делегације договорен је за почетак следеће године, на позив представника Обртне коморе Истре.
Закључци округлог стола „Унапређење квалитета радне снаге“:
- редовно праћење и предвиђање потреба привреде за радном снагом на националном, регионалном и локалном нивоу;
- усклађивање формалног образовања са потребама тржишта рада;
- развој система образовања за унапређење знања и вештина кроз даљи развој обука за потенцијалне и постојеће предузетнике;
- увођење предузетничког образовања у све нивое образовног система у региону;
- покретање иницијативе за образовање и обуку наставника за предузетништво;
- наставак размене искустава и примера добре праксе у циљу развоја предузетништва на регионалном нивоу;
- унапређење комуникације са локалним, регионалним и националним медијским сервисима, а у циљу промоције заједничких активности на развоју и повезивању предузетника региона.